Новий старт – нові можливості для МСБ регіону

Світ дивовижний та сповнений можливостей. А ті з них, що цікаві підприємцям регіону, Центр підтримки бізнесу м. Дніпро окремо об’єднав на довгоочікуваному чотириденному тренінгу «Ключі до фінансового менеджменту», перший модуль якого стартував 24-25 квітня в Дніпропетровській торгово-промисловій палаті.

Вже не вперше, за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи Європейського союзу EU4Business, Центр підтримки бізнесу м. Дніпро, заснований при Дніпропетровській ТПП зібрав зацікавлених учасників в розвитку підприємницьких навичок.

Тренінг проводять два досвідчених тренера з Білорусії – Єгор Єгорушкін та Кирило Ліннік, які спеціалізуються на навчанні управлінню фінансами власників компаній і «нефінансових» керівників.

Другий модуль тренінгу відбудеться 17-18 травня. Тож для тих, хто не встиг зареєструватися на перший модуль, є чудова можливість наздогнати своїх колег!

Детальніше про тренінг: #mce_temp_url# 

 

У Дніпрі відкривали горизонти для малого і середнього бізнесу

Центр підтримки бізнесу м. Дніпро, заснований при Дніпропетровській торгово-промисловій палаті, відрив для представників малого та середнього бізнесу європейські програми – HORIZON 2020, COSME, Enterprise Europe Network.

«Програми різні, їх багато, але на варто боятися подавати заявки. Нехай вас не лякає відмова. Адже завдяки програмі ви разом з консультантом зможете розробити стратегію, проробити автоматизацію, організувати розвиток, розглянути питання енергоефективності. Інвестуйте, перш за все, в одну з програм час і терпіння!», – підкреслила аналітик (Консультації для малого бізнесу, Група з фінансування та розвитку МСБ, ЄБРР) Людмила Войналович.

Горизонти безмежні

Програма HORIZON 2020 діятиме в Україні ще два роки. Вона є успішною в досягненні поставлених цілей: стимулювання передової науки, підтримка  лідерства в промисловості та боротьбі з викликами, що постають перед нашим суспільством. Це рамкова програма з наукових досліджень та інновацій Європейського Союзу, розпочата у 2014 році.

«Перш за все програма HORIZON 2020 забезпечує політичний діалог між ЄС та Україною. Знання, аудит, консультування і багато інших видів роботи. Для участі у програмі необхідно задовольнити мінімальні умови: у проекті повинно брати участь не менше трьох юридичних осіб (будь-яка юридична особа, заснована в країні ЄС або асоційованій країні); кожна з таких трьох юридичних осіб має бути заснована в трьох окремих країнах ЄС або асоційованій країні; усі три юридичні особи мають бути незалежними одна від одної», – зазначила заступник начальника управління міжнародного співробітництва та європейської інтеграції, начальник відділу міжнародного науково-технічного співробітництва, національний координатор національних контактних пунктів H2020 Стелла Шаповал.

У Дніпрі програми співпраці з ЄС викликали жвавий інтерес, адже актуальні вони для багатьох – від малого та середнього бізнесу до представників науки. Наприклад, Національний технічний університет «Дніпровська політехніка» вже не перший рік активно співпрацює у рамках партнерства з програмою HORIZON 2020 у сфері досліджень і розробок. В Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара проходять інформаційні дні, присвячені програмі «Горизонт 2020», яку проводить Національний контактний пункт Програми при університеті.       

Керівник контактного пункту ДНУ Сергій Алексєєнко відзначив, що Україна, як асоційований учасник програми Н2020, може впливати на визначення тематики досліджень та брати участь у роботі дорадчих груп і програмних комітетів Єврокомісії. Загалом, Програма є інноваційним інструментом для забезпечення розумного, сталого і всебічного європейського розвитку.   

 «Програма зосереджує основне фінансування на трьох пріоритетних напрямках: передова наука, лідерство у промисловості, суспільні виклики. Ці пріоритети відповідають пріоритетам, визначеним в програмі «Європа 2020» та Інноваційним Союзом. Робочі програми Горизонт 2020 розраховані на два роки, тобто усі конкурси, які будуть відкриватися протягом цього часу, вже відомі наперед. Відкриті конкурси знаходяться на Порталі для учасників у розділі Funding opportunities – Calls H2020. Сторінка кожного конкурсу містить інформацію щодо правил подачі проектної пропозиції, робочої програми, характеристики і кількості учасників (якщо необхідно) та кнопку електронної подачі проектної пропозиції», – підкреслила представник центру зі співробітництва з ЄС у сфері науки та технологій. НКП Горизонт 2020 Олена Коваль.

Сучасні європейські програми фінансування також відкривають шалені можливості для стартапів. Секретами аплікації на програму, порадами та практичними кейсами поділився проектний менеджер міжнародної компанії CIVITTA, експерт з залучення фінансування для українських інноваційних компаній за допомогою Horizon 2020 Юрій-Володимир Блавт:

«Загалом, у межах програми Горизонт 2020 на Інструмент МСБ виділено 3 млрд. євро. Цей інструмент відрізняється від інших конкурсів програми тим, що в ньому можна брати участь самостійно. Коли немає необхідності створювати консорціум, займатися пошуками європейських партнерів, це значно спрощує процес подачі заявки», – пояснив  він.

 Переваги програми COSME

Координатор консорціуму Enterprise Europe Network в Україні Олена Фесенко розповіла про програму Європейського Союзу, націлену на євроінтеграцію та підтримку конкурентоспроможності малих і середніх підприємств, а також на розвиток міжнародної торгівлі – Competitivness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises (COSME), що запроваджена ЄС на період з 2015 по 2020 роки.

Знайомство з програмою COSME продовжив головний спеціаліст Департаменту розвитку підприємництва та регуляторної політики Мінекономрозвитку і торгівлі України Андрій Ремізов:

«Немає жодних сумнівів, що подібні заходи мають стати дороговказами, куди рухатися представникам малого та середнього бізнесу. Дякуючи програмам ЄС, українські підприємці отримують більше можливостей повноцінно інтегруватися в європейську економіку. З своєї сторони, Міністерство може запропонувати майданчик для діалогу максимальної кількості зацікавлених осіб з приводу з’ясувати, що відбувається в Україні з підприємництвом та спрямувати їх на пряму співпрацю з ЄС в рамках таких проектів як  COSME».     

Дніпровські слухачі обговорили інструмент для малого та середнього бізнесу, критерії нагородження (як розглядаються пропозиції, очікування від оцінювачів: що варто робити і що ні) зі старшим експертом у оцінювані інструментів МСБ, META Group Alessia Melasecche Germini. А під час практичної частини зустрічі розглянули анотований шаблон пропозиції інструментів малого та середнього бізнесу, приклади пропозиції переможців та правильні механізми складання бізнес-плану. І звичайно заслухали українські Success Stories тих, хто не побоявся і ризикнув зануритись у новий бізнес-горизонт.

Дарина Сухоніс

 

Георгій Монахов: «Імідж – це не те, що ми про себе думаємо, а те, як ми виглядаємо в очах інших»

У Дніпрі відбувся унікальний і незвичний тренінг «Міжнародні стандарти ділових комунікацій». Центр підтримки бізнесу міста Дніпро, оснований на базі Дніпропетровської торгово-промислової палати за підтримки ЄБРР в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу, відкрив для представників МСБ регіону двері у світ етикету, протоколу та іміджу.

«Ділові відносини в нашій країні мають великі прогалини у сфері етикету. І це дуже помітно на тлі взаємодії з іноземними партнерами. У Європі нас називають «категоричними до хамства». І це те, що ми повинні позбутися. Забути фразу «Вас турбує», вибачатися, починаючи розмову. «Гідна привітність» – це те, що повинно бути в основі вашого ділового іміджу», - впевнений спікер Георгій Монахов - фрілансер, викладач, експерт з ділового іміджу, етикету і протоколу.

Особливий інтерес до цієї події у ділових жінок Дніпра.

«Етикет важливий для всіх, але жінки більше готові до трансформацій. Також для жінок особливо важливо вміти себе правильно подати – від зовнішнього вигляду до мистецтва влучно і лаконічно донести свою думку. Тут ви дізнаєтесь те, чому не вчили в університетах», - зазначила перший віце-президент Дніпропетровської торгово-промислової палати Ніна Алехнович.

Під час тренінгу, у властивій йому іронічній манері, Георгій Монахов розповів про те, як завоювати прихильність ділових партнерів та сприяти підвищенню клієнторієнтованості, як будувати спілкування телефоном чи при особистій зустрічі, як користуватися діловими атрибутами (візитівки чи ділові подарунки), як облаштувати робочий простір і яким повинен бути дрес-код в залежності від сфери діяльності, а також які аксесуари недоречні і чи обов’язковим є рукостискання.

«Цінується не лише результат, але і зусилля. Мову зовнішності може опанувати кожен, адже, зрештою, в житті ми завжди граємо дві ролі: гість або хазяїн. І в залежності від цього маємо певні формули спілкування, які містять протокольні правила, які прості, але дуже важливі для кожного», - зазначив Георгій Монахов.

Яскравий, цікавий тренінг з блискучою іронією та жартами запам’ятається учасникам надовго. І врешті кожен з присутніх зрозумів, що варто завжди прагнути, як підкреслив Георгій Монахов, бути belgravian (від англ. - людина, що належить до аристократичного світу, інтелектуальна та вихована) і викорінити в собі звички beerage (від.англ – «завсідники пивоварень», невиховані та хамовиті люди).

Дарина Сухоніс

 

Бізнес-діагностика для консалтингу

В рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу Центр підтримки бізнесу у Дніпрі, оснований на базі Дніпропетровської торгово-промислової палати за підтримки ЄБРР, організував триденний тренінг «Бізнес-діагностика для консалтингу», в якому взяли участь представники консалтингових компаній та індивідуальні консультанти.

Бачити та аналізувати

Із заглибленням економічної кризи в Україні активність деяких західних фірм або вщухає, або заморожується в надії на поліпшення кон’юнктури. В авангарді завоювання ринку України стоять консалтингові фірми Заходу, що активно підтримуються урядовими та міжурядовими структурами. Вони надають конкретну фінансову і технологічну допомогу перспективним підприємствам і галузям економіки.

Консалтинг – це процес консультування керівників, управлінців з широкого кола питань у сфері фінансової, комерційної, юридичної, технологічної, технічної, експертної діяльності, що надається зовнішніми консультантами, для рішень тієї чи іншої проблеми. Мета консалтингу — допомогти системі управління (менеджменту) в досягненні заявлених цілей.

Серія тренінгів «Розвивайте свій консалтинговий бізнес», розроблена Європейським банком реконструкції та розвитку, – це набір навчальних курсів, які передбачають оволодіння найважливішими навичками та ознайомлення з ресурсами і методами для ефективної та результативної консалтингової діяльності, а також для ведення успішного консалтингового бізнесу.

«Тренінг заснований на кращих міжнародних практиках і глибоких експертних знаннях. Є інтерактивним і включає в себе практичні вправи та реальні приклади. Ви навчитесь формувати свої цілі та завдання, аналізувати клієнта, навіть створювати його психологічний портер», – зазначив на початку тренер та провідний фахівець Володимир Чернявський.

Знайти свого консультанта

Під час тренінгу учасників готували до різноманітних ситуацій, які чекатимуть на них під час консультування та роботи з клієнтами. «Зокрема, вкрай важливо, аби консультант вмів правильно «поставити діагноз». Не менш важливою є довіра. Коли клієнт бачить, що консультант відкрито говорить, що тут ми не можемо допомогти або що вам не потрібен зараз цей консалтинг, не потрібно витрачати гроші, це викликає довіру. Друге правило - репутація, яка напрацьовується роками. Вона ніколи не виникає з нуля, репутація консультанта будується дуже довго складно, як і в будь-якому іншому бізнесі, а руйнується дуже швидко. Третє правило - це ті результати і цінність, які ти клієнтові приніс», – зазначив Володимир Чернявський.

Учасники тренінгу навіть спробували себе у своєрідній психологічній грі – за десять хвилин кожна група повинна була створити портрет одного з учасників тренінгу (де народився, яка освіта та вподобання, чи є родина і навіть, яку їжу полюбляє людина). До речі, у всіх трьох групах прогнози вийшли дуже точні, вони вдало описали незнайому людину на 70-80% точно.

За результатами тренінгу учасники отримали і домашнє завдання – створити індивідуальну покрокову модель інструментів та навичок для проведення бізнес-діагностики. І сертифікат після тренінгу буде вручено лише тим слухачам, які успішно виконали це завдання.

Дарина Сухоніс

 

У Дніпрі говорили про особливості експорту українських товарів

У Дніпрі відбулася експортна конференція на тему: «Перспективні ринки збуту продукції українських товаровиробників», яка проводилась в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу.  Центр підтримки бізнесу у  Дніпрі, оснований на базі Дніпропетровської торгово-промислової палати, за підтримки ЄБРР, вже втретє проводить такі зустрічі для вітчизняних підприємців.  

Підтримати малий та середній бізнес

У період з січня по липень 2017 року Україна експортувала товарів на 23,8 млрд. доларів, що на 22% більше, ніж у 2016. Наша країна імпортувала товарів на 26,563 млрд. доларів. Металургія, сільське господарство, машинобудівна та хімічна промисловості дають понад 80% українського експорту. Але особливістю експортоорієнтованих галузей України є їх високий рівень залежності від кон'юнктурних коливань на світових ринках.

«Наразі ми працюємо над планом роботи на 2018 рік. Такі заходи – унікальна можливість для підприємств МСБ регіону, що планують розвивати свою діяльність за рахунок розширення експорту. Адже ваш успіх – це частинка і нашого успіху. Також ми сподіваємось, що у Дніпропетровському регіоні нарешті вирішиться питання стандартизації. Можливо, буде відкрита лабораторія сертифікації, адже зараз наші підприємці змушені звертатися до відповідних інстанцій у Польщі чи Голландії» – зазначив Президент Дніпропетровської торгово-промислової палати Віталій Жмуренко.

Експортне протверезіння

Європейський ринок готовий зустрічати українські товари саме у сфері малого та середнього бізнесу, адже великі вітчизняні монополісти вже зайняли свою нішу. Перший Секретар Представництва Європейського Союзу в Україні Жослін Гітон підкреслив, що український бізнес повинен бути конкурентоспроможним, оскільки в ЄС є чіткі правила, які забезпечують справедливі умови для всіх. «Мало тільки виробляти товар. Потрібно ще розуміти, куди і як його правильно експортувати, вивчити ринок та його «правила гри». Адаптація до стандартів (а стандарти є ядром торгової частини Угоди про асоціацію) вимагатиме часу. Це вже пережили Польща та Словаччина. Українські компанії будуть успішними, якщо вони зуміють інтегруватися, створять партнерства з тими європейськими компаніями, які планують перенести своє виробництво до інших країн і, зокрема, до України», – зазначив він.

Після коливання курсу долару українські підприємці відчули своєрідне «експортне протверезіння» яке, втім, дало новий поштовх до підкорення ринку Європи чи Азії.

«Європейський банк реконструкції та розвитку має програми, покликані допомогти бізнесу трансформуватись. Трансформація означає відмову від старих радянських підходів в управлінні і використання нових та сучасних практик. Наприклад, консультуючи одеську компанію з виробництва ялинок, ми визначили, що їм потрібно не лише змінити програму стандартизації, але і розширити свій асортимент», - зазначив аналітик ЄБРР Павло Вдович, який займається консультаційною підтримкою підприємств-експортерів.

Експерти впевнені, що потрібно допомогти бізнесу переорієнтувати наш експорт, знайти нові ринки, закріпитися там, забезпечити відповідність українського виробництва вимогам цього ринку. В Україні відбуваються економічні реформи, виходить багато нових нормативних документів. «Торгово-промислова палата виконує роль провідника. Це своєрідний майданчик для обговорення актуальних питань. Ринок став досить складним і більш конфліктним, тому всі проблеми, що виникають у компаній на ринку, потрібно оперативно доводити до бізнесу, щоб він менше страждав. Взагалі, по кожній зоні потрібно вести окрему розмову, розповідаючи про переваги і недоліки, адже скрізь є істотні відмінності. Наприклад, зони вільної торгівлі з Туркменістаном і Узбекистаном передбачають можливості поставки продукції українського походження під преференційні сертифікати України не безпосередньо, а через треті країни, які є покупцями нашої продукції», - зазначив віце-президент Торгово-промислової палати України Сергій Свистіль.

Під час конференції  учасники в режимі діалогу також обговорили питання стратегії та ризиків, можливості та перспективи роботи з Арабським ринком, тренди торгівлі з Туреччиною та можливості співпраці з Канадою.

Дарина Сухоніс

 

Секрети експорту від європейського експерта

У Дніпрі з 6 по 8 вересня усі бажаючі мали нагоду взяти участь в унікальному тренінгу: ірландський фахівець, директор міжнародної консалтингової компанії Strategy Crowd пан Roddy Feely відкрив секрети успішної побудови стратегії. Захід організований Центром підтримки бізнесу м. Дніпро, основаному на базі Дніпропетровської торгово-промислової палати за підтримки Європейського Банку Реконструкції та Розвитку (ЄБРР) в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу.

Будьте сміливі!

Тренер впевнений, що варто тверезо оцінювати свій бізнес і щороку робити аналіз переваг та недоліків. «В Ірландії 4,6 млрд. населення і експорт – це єдиний шанс для того, аби бізнес став перспективним. В мене великий досвід роботи в промисловості - 24 роки! Я обіймав керівні посади в галузі продажів і маркетингу, операцій, загального керівництва і стратегії розвитку. Я хочу поділитися тими інструментами, які допоможуть українським підприємцям підкорити іноземні ринки», - зазначив він.

Особливість тренінгу в тому, що він проходив у форматі діалогу, адже ірландський фахівець впевнений, що саме спілкування народжує успішні методики та стратегічні плани. Учасники змогли переосмислити мотивацію і стратегію виходу на експортні ринки, почати подорож, розуміючи і діючи, базуючись на важливості адекватного дослідження ринку; вивчили різні маршрути на ринок, вивчили шляхи конкурування на експортних ринках в умовах швидко мінливих міжнародних відносин. Кожен учасник зміг отримати консультацію стосовно можливості експорту у власній компанії, адже семінар відвідали представники різних сфер: від виробників алкоголю до фахівців з гумових човнів.

Домашнє завдання.

Родзинкою тренінгу стало те, що учасники не лише слухали поради ірландського фахівця, але і виконували певні завдання: кожен повинен був тверезо оцінити недоліки та плюси власного бізнесу, проаналізувати причини того, чому потрібно займатися експортом, як правильно обирати ринок і конкурувати.

Торкнулись під час семінару і таких понять, як менталітет та культурологічні особливості. Адже це важлива складова будь-якого плану на експорт. Не менш важливо - мислити стратегічно і забігати вперед щонайменше років на десять. Хто п'ятнадцять років тому міг собі уявити, що телефон стане не лише засобом зв'язку, а й міні комп'ютером, фотоапаратом?

«Інтерактивний курс спеціально розроблений, щоб кинути виклик і запустити експортерів - «новачків» у їхню експортну подорож. Курс також включає в себе 90-хвилин персональних менторингових сесій, щоб допомогти вам і вашій команді з реалізацією ваших стратегій і планів дій зростання експорту». – зазначив Roddy Feely.

Дарина Сухоніс

 

Франшиза – універсальний бізнес-рецепт для МСБ

У Дніпрі всі охочі мали унікальну можливість зануритись у світ франчайзингу. 18 липня відбулася бізнес-конференція під назвою «Франчайзинг – як один із дієвих інструментів розвитку МСБ». Провідні фахівці знайомили присутніх з тонкощами ведення бізнесу за франшизою, а також ризиками та вигодами. Захід організовано Центром підтримки бізнесу у м. Дніпро разом з Європейським Банком Реконструкції та Розвитку в рамках ініціативи EU4Business Європейського Союзу.

Україна та її потенціал

Аби дати визначення терміну франшиза у підприємницькій діяльності, необхідно зрозуміти сутність слова франчайзинг. Отже, франчайзинг - це система продажу товарів або послуг, яка полягає у безперервній співпраці двох юридично та фінансово незалежних один від одного підприємств. Власник ліцензії та певного ноу-хау (франчайзер) пропонує франчайзі свою торговельну марку і свій метод ведення підприємства, який сам раніше відпрацював на своєму досвіді. Нова точка створюється франчайзі у рамках мережі самостійно, але за підтримки франчайзера, і вона має відповідати всім нормам та стандартам цілої мережі, що обумовлено у франчайзинговому договорі.

Франшиза, в свою чергу, є сформульованою та чітко окресленою бізнес-пропозицією від компанії-франчайзера, що власне і містить ноу-хау, торговельну марку, мережеві стандарти та норми.

Наразі у нашій країні є дуже потужна база для франчайзингу. «Це зумовлено насамперед тим, що у багатьох містах України з’явились вимушені переселенці – ці люди привезли свій інтелектуальний та матеріальний капітал. А також нові ідеї», - розповів представник Європейського Банку Реконструкції та Розвитку Павло Вдович.

В Україні на сьогодні діє близько 700 франшиз. І багато підприємців готові купляти франшизи, особливо це актуально для малого та середнього бізнесу.

Навіть люди, далекі від бізнесу, можуть назвати приклади успішних франшиз, які діють по всьому світу – це такі гіганти, як MC’Donalds, Zara, KFC, Subway, Baskin-Robbins, Columbia та багато інших.

Важкий вибір: іноземна чи українська франшиза

«З таким питанням стикається кожен, хто замислюється про придбання франшизи і розвитку власного бізнесу. Але очевидно, що краще зупинитись на українському варіанті. По-перше, такі франшизи більш доступні з точки зору ціни. По-друге, вони не потребують адаптації під умови українського ринку», – розповідає експерт з франчайзингу Олександр Алєксєєнко.

В Україні вже є франшизи, які привабили іноземних інвесторів. Це, наприклад«Delfast», «FreshLine», «Львівські Круасани», «MY COFFEE» та інші».

«Бізнес – це живий організм, який треба підтримувати і постійно розвивати І франшиза в цьому плані – ідеальний механізм, адже ви отримаєте «старшого брата», який допоможе з повним циклом: від підбору приміщення до повноцінного запуску франчайзингового об’єкту», - каже Олександр Алєксєєнко

Наразі на ринку франшиз великою популярністю користується бізнес з надання послуг для дітей, агросфера, торгівля еко-товарами та органікою, а також стріт-фуд та кав’ярні. За словами експертів, Дніпропетровщина особливо приваблива саме для агросфери. А от кав’ярні поступово будуть поглинатися корпораціями-гігантами, адже цей ринок вже перенасичений і маленькі заклади просто будуть не конкурентоспроможні.

Підводне каміння

У світі франчайзингу є і свої ризики. «Біля витоків кожного успішного підприємства стоїть прийняте одного разу сміливе рішення», - стверджував Пітер Дракер. І не дарма. Але зважуючись на придбання чи створення власної франшизи, треба враховувати усі нюанси. Експерти радять завжди збирати повну інформацію про продукт, який ви купуєте.

Загалом, експерти підкреслюють, що у франчайзингу у вас завжди є право вибору, але звертати треба увагу на продукт, який буде актуальним найближчі 3-5 років. «З франшизою ви отримуєте марку, яка завоювала лояльність споживачів і репутацію, можливість вибору сектора економіки, маркетинг, рекламу, пошук постачальників і ще багато бонусів», – наголошує експерт.

Тож українцям радять йди на виправдані ризики і підживлювати свій бізнес, або створювати його з нуля. А під час конференції усі охочі мали змогу навіть отримати професійну консультацію стосовно своїх проектів, аби знати напевно, чи варто занурюватись у світ франчайзингу.

Дарина Сухоніс